January 4, 2013

Kuyang Wujud atau Tidak Di Kalimantan

Kuyang merupakan makhluk halus yang memperlihatkan sifatnya seperti kepala manusia yang terapung diawangan dengan isi tubuh yang terjurai tanpa kulit dan anggota badan. ianya mampu terbang untuk mencari darah bayi. Cerita melibatkan makhluk ini agak glamour dikalangan masyarakat yang tinggal di kawasan Kalimantan. Kuyang sebenarnya adalah manusia (wanita) yang menuntut ajaran ilmu hitam untuk mencapai kehidupan abadi.
Pada siang hari, kuyang akan menjalani hidup seperti manusia biasa, namun biasanya ia mengenakan pakaian jubah. Pada malam hari kuyang akan terbang untuk mencari darah bayi atau darah perempuan yang baru selesai melahirkan bayi (darah nifas) untuk dihisap sebagai salah satu cara untuk menambah kekuatan ilmunya. Orang yang melihat kuyang terbang biasanya melihatnya seperti burung besar. (Sumber dipetik daripada Wikipedia,esiklopedia bebas)
Sejauh mana kebenaran cerita ini ianya masih belum terjawab. Tetapi ianya merupakan antara cerita-cerita seram dan mistik yang terdapat didalam kawasan nusantara..

 gambaran kepada makhluk Kuyang yang diceritakan tersebut.

No comments: